Blocaj pe piața porumbului din cauza prețurilor divergente
Piața porumbului se confruntă cu o situație blocată în aceste momente, din cauza diferenței semnificative dintre prețul cerut de fermieri și sumele oferite de importatori. Această discrepanță are un impact negativ asupra volumului de tranzacții în Portul Constanța, care a fost unul extrem de scăzut în ultimele săptămâni.
Prețul porumbului și situația actuală
Cezar Gheorghe, expert în piețele de mărfuri agricole, a discutat despre prețul porumbului la poarta fermei, care se situează în prezent între 140-150 euro/tonă, în funcție de costurile legate de transport până în Portul Constanța. Acest preț reflectă o situație de stagnare pe piață, din cauza diferenței semnificative dintre cerințele fermierilor și ofertele importatorilor.
”Situația poate fi descrisă ca un «mexican standoff», unde ambele părți își păstrează pozițiile și așteaptă o mișcare din partea adversarului. Diferența dintre prețul cerut și cel oferit este foarte ridicată, în jur de 7-8 dolari/tonă în bazinul Mării Negre. Același fenomen se observă și în Constanța, unde prețul FOB rămâne constant la 200 de dolari/tonă de câteva zile”, a explicat Cezar Gheorghe într-o emisiune a postului de televiziune AGRO TV.
Implicațiile asupra comerțului și producției
Această situație are implicații semnificative asupra comerțului cu porumb și asupra producătorilor agricoli. Lipsa unui acord asupra prețului face dificilă efectuarea tranzacțiilor, afectând fluxul de mărfuri și veniturile fermierilor. Pe de altă parte, importatorii se confruntă cu provocări în asigurarea stocurilor necesare.
Deși prețul FOB în Portul Constanța este în jur de 200 de dolari/tonă (181-182 euro/tonă), costurile de fobbing și pierderile de greutate în transport duc prețul efectiv la 173-174 euro/tonă pentru marfa livrată în port.
Concluzie
Piața porumbului din România traversează o perioadă dificilă, cu o stagnare în tranzacții din cauza diferenței semnificative dintre prețul cerut și cel oferit. Această situație pune presiune atât pe fermieri, cât și pe importatori, necesitând o soluție pentru a debloca piața și a facilita comerțul în Portul Constanța.